| Fotky | Dokola | Odkazy | Fritz | Naše cesty |

aktualizace: 02.10.2004


.: Řecko on-line :.

.: najdi si den: | 5.9. | 6.9. | 7.9. | 8.9. | 9.9. | 10.9. | 11.9. | 12.9. | 13.9. | 14.9. | 15.9. | 16.9. | 17.9. | 18.9. | 19.9. | 20.9. |
 
 
.: 4.9.2004 - Odjezd Praha Pankrác
Je 15:13 a přicházíme na místo odjezdu. Je stále stejné. Pod Motokovem. Již z dáli vidím výzbroj a kolo Tomášovo. Svoji úsporností bagáž a svoji čistotou a technickým stavem kolo ční nad ostatními.

Na zdar výpravy si zavdáváme z cestovních whiskey skleniček od Míli a předávám dokola.balíček poslední záchrany. Fanynky šílí!

 

15:28 - autobus směr Řecko teprve přijíždí. Je to Karosa vyvedená v uměleckém ztvárnění a snad to ujede. Standardní vybavení - klimatizace, lednice, vlek na kola, na oknech  potrhané nalepovací fólie.

  

Tomáš se Za hlasitého povzbuzování jeho fanynek, které se sešli v hojném počtu, začíná se Tomáš naloďovat do autobusu. Nejprve na palubu brašny, batoh, karymatka, spacák a pak hned kolo na vlek. Jest umístěno v horní polici.

Osádku autobusu tvoří pouze jeden řidič a dva průvodci. Autobus pochází z TJ lokomotiva Nymburk. (dobrej oddíl) Zasedací pořádek hovoří jasně - sedadlo 36 vedle Hrdličky Františka. Je plno.

 

16:00 - čas odjezdu. Bohužel - nic. Autobus do Toskánska má problémy s docházkou. Pak se  přeci jen všichni sešli a tak vyráží. Je 16:10.

16:17 - Karosa startuje a vydává se na cestu. Bohužel v tu chvíli přesně do jízdní dráhy vjíždí Renault Laguna ze kterého velice líně vystupuje nějaká blbka a se svojí dcerečkou vyndávají bagáž. S touto pihou na odjezdu rozháním dav fanynek a odkazuji je na stránky dokola.cz

Autobus má namířeno nejprve do Jihlavy a Brna, kde se nalodí poslední cestovatelé. Pak už honem 70 km/h ku Středozemnímu moři.

20:47 - "Poslední pozdrav z Čech, někde u hranic. Řidič je skutečně jen jeden a když tankuje potřebuje brýle jogurtovky. Zdravím dokola. Tomáš". Drž se chlapče. Musí to být nervy a ještě ke všemu vedle Hrdličky.
.: 5.9.2004 Benátky a trajekt
Cesta probíhá klasicky. V noci se skoro nastaví. Večer film, vyčurat a spát. Nad ránem dojezd do Benátek. Cesta dostává překvapivý vývoj. Je volné dopoledne.
12:36 - "Dnes volné dopoledne v Benátkách. Teď se naloďujem, zítra v poledne bychom měli být v Řecku. Je vedro! Tomáš"
Jeď, chlapče jeď! Tedy vlastně pluj. Až se ta bárka začne potápět tak plavej!
. : Benátky aneb co říká Diderot .......

italsky Venezia je město v severní Itálii u Jaderského moře. Má 300 tis. obyvatel a většinu z nich Tomáš vůbec neviděl. Byli z města pryč, na venkově. Město samotné je historicky a kulturně jedno z nejdůležitějších evropských měst s velkým množstvím architektonických památek a uměleckých sbírek, které Tomáš taky neviděl a svoji důležitou roli danou zeměpisnou polohou hrálo již od starověku.

Historické jádro leží v benátské laguně  na 118 ostrovech, které jsou propojeny asi 100 kanálů, přes něž se klene asi 400 převážně kamenných mostů. Ostrovy byly osídleny od roku 452 bandou Keltů, kteří sem utekli před Huny. (Není to stále dokola? Jedni honí druhé a ti utíkají. Jen dneska už nejni kam. A tak se schovám do školy a všechny tam pozabíjím .....(Beslan 2004)

Současné Benátky jsou živy především z turistického ruchu což ostře kontrastuje s rozvinutým průmyslem ve čtvrtích Mestre a Marghera na pevnině. Odtud je z průmyslových podniků vypouštěno do laguny miliony tun odpadu a ten způsobuje rozpad pilířů na nichž stojí historické budovy a také přemnožení řas. Kdo můžete rychle do Benátek. Za chvíli nebudou.

| nahoru |
.: 6.9.2004 Stále transportní den

Loď se dokodrcala do přístavu až k polednímu. Podrobnosti nejsou dosud známy. Ještě celé odpoledne probíhal transport do prvního místa nocování Ioanina. Počasí je teplé, avšak větrné a díky jižní poloze se velice brzo stmívá.

 

19:21 - "Zdravím sponzory. Nocujeme v Ioanina. Teplo, ale vichr. v  8 je už tma jako v ranci. Zítra vyrážíme na kolo. Tomáš"

Ano zprávy jsou kusé. Nicméně v těchto drsných podmínkách se není čemu divit. V 8 hodin tma! Hrůza.

.: 7.9.2004 První cyklotrasa

Podmínky jsou opravdu náročné. Nejen počasí i první chyby organizátorů zájezdu se podepisují na tvrdých podmínkách, které jsou znát na všech účastnících výpravy. Ne tak na Tomášovi. Svoji klidnou a technicky vyspělou jízdou si získává své první příznivce a my předpokládáme, že do tří dnů přebere vedení výpravy. Uvidíme.... Řecko je členitá krajina a pokud se ke kopcům přidává ještě vítr a podpora autobusu je nemožná, došlo pravděpodobně i k prvním cyklistickým ztrátám. Zatím nemáme bližší informace. Možná proto ten zkrat dosavadních velitelů. (Kdo způsobil, že i sám náčelník vydával zvrácené rozkazy?)

 

17:25 - Tomáš se ozývá z cíle dojezdu. "Dnes 58 Km a 1165m celkové převýšení.Dnes organizační zkrat. Táboříme na místě kde není voda ani záchod a zítra nás čeká prý nejtěžší etapa. Objezd pohoří Timli. T."

| nahoru |
.: 8.9.2004 Pohoří Timfy

Nejnáročnější etapa celé výpravy téměř s 1600 výškovými metry a večer opět bez záchodu. Tomu říkám galeje. Navíc podle zpráv je zcela funkční pouze jeden vedoucí.Tomášovo převzetí vedení celé výpravy je podle našeho názoru na spadnutí. Avšak lépe je ještě vyčkat až sám nebude tak unaven. Pohoří Timfy jsou celkem pohodové kopečky.Jen to vedro je nesnesitelné.

 

18:51 - "Tak dnes jsme objeli zbytek pohoří Timfy.81 Km a 1588 výškových metrů.Jsem grogy.Taboříme opět bez záchodu, ale v lese. Jeden průvodec se snaží, druhý je flegmatik.Tom"

.: 9.9.2004 Den přesunu

15:30 - "Tak dnes bez kola, ale bylo možnost odpočinkové etapy 1600 výškových metrů. Trek roklí asi 6 km.Odpoledne přesun autobusem do oblasti Meteora. Dorazíme až za tmy."

 

Tak nevím, zda Tomáš jel ten výšvih nebo nejel. Zdá se, že nikoli. Zcela rozumně se věnoval odpočinku a údržbě stroje. Autobus není bohužel vybaven připojením internetovým - tedy ke zdrojům informací a proto si Tomáš nemůže přečíst o oblasti Meteora >>>. Alespoň bude pěkně překvapený.

| nahoru |
.: 10.9.2004 Kláštery Meteora

17:54 - "Tak dnes odpočinkově poznávací po klášterech Meteora. Jen 21 Km a 530 m převýšení.Ráno už bylo 16 stupňů.Zítra vstáváme ve 4 ráno! Jedeme na Thermopyly a Delefi."

 

No nejen jízdou na kole jest člověk živ. Meteora stojí opravdu za to. 16°C není vůbec špatná teplota, v Čechách bychom ji v těchto dnech docela brali. Vstávat ve 4 ráno i když po odpočinkovém dnu - Tome, žádej slevu!! To určitě neprojde. Ona je to prostě aktivní dovolená. Zpráva přišla z náhradního zařízení. Znamená to, že původní výbava vzala za své? Pokusíme se to zjistit....... Jo a Delefi je Delfy.

.: 11.9.2004 Thermopyly a Delfy
. : opět Diderot .......

Thermopyly je soutěska, která hrála důležitou strategickou úlohu pro dopravu ze severního do středního Řecka. Dneska už nikoho neděsí a taky moc neoslňuje. Takových máme u nás doma bezpočet. Oproti tomu město Delfy, to je jiná káva. Nachází se na úpatí Parnássu. Ve městě jsou četné archeologické a architektonické (to je to co dosud nespadlo?) památky. Proč zrovna zde? Neb se zde nachází posvátný okrsek Apollónův i s jeho chrámem (tedy dnes jen zbytky) kde věštila známá firma Pýthia. A podle ní se řídili místní kněží. No a lidé to nebrali na lehkou váhu a chtěli si získat přízeň Apollóna, Pýthie a pohunků kněžích a tak jsem plynuly velké prostředky na stavbu budov, paláců a soch.

 

18:05 - "66 km a 1170 m převýšení. Thermopyly nic moc. Delfy ušly. Ke konci 50 Km sjezd k moři. Kemp u moře. Zítra se vstává v 5! a bude pěší den v Aténách. To je ode mne vše. T."

 

Tuto zprávu je vhodné podrobněji prozkoumat z psychologického hlediska. První mě zaujalo, že etapa měřila 66 Km a ke konci - tedy těch posledních 50 - se jelo z kopce. Jednak to musel být zážiteček a jednak je to trochu dlouhý závěr. To přičítám tomu brzkému vstávání. Dalším důvodem k mírnému znepokojení je věta:"To je ode mne vše. T.". Vypadá to jako by se Tomáš již neměl ozvat. Důvodem může být převzetí velení výpravy - to pak není na nic čas. Nebo technické potíže s přenosovým zařízením nebo to prostě znamená, že se ozve zase zítra z letos  olympijských Atén.

V 50 kilometrovém sjezdu se opět ukázali zkušenosti Tomášovy z takových etap. Naprosto bravurní jízdou bez technických chyb a zaváhání se dostal mezi prvními k moři, kde proběhlo i nějaké to koupání. To jistěže již bez kol. Ta po osvěžení dostala jen velice lehkou údržbu a do hajan.

| nahoru |
.: 12.9.2004 Atény
17:15 - "Dnes celý den pěšmo v Aténách - Akropole a tak. Hic, ale foukalo. Teď jedeme na kemp někam ke Korintu. Po jakési okresce, souběžně s dálnicí, takže ušetříme a asi shoří spojka. Vůbec se v motoru pořád něco pálí, ale řidič je v klidu a piva je zatím dost. Tomáš"
.: 13.9.2004 Mis Ireon, Korint a Akrokorint

16:45 - "Dnes odpočinková etapa. 50 Km a 500 výškových metrů.. Ale už je tady docela teplíčko - okolo 30°C. Trasa - mys Ireon, Korint, Akrokorint.Teď jedem autobusem do kempu. Tom."

 

O Aténách platí podle mě podobně jako o Benátkách, že za chvíli nebudou. Místo ve vodě utonou ve smogu a odpadcích. I když možná se to trochu zlepšilo po letošní olympiádě. Musíme si počkat na přímé Tomášovy zážitky.

Korint nebo také Korinthos je město založené už v 9. století př. n.l. Jistě má bohatou historii a jak už tak bývá je plná ničení zmaru, které se střídají s lepšími časy. Město bylo mnohokrát zničeno lidskou rukou (hlavně Římany - ty ho zase ale postavili) a také matkou přírodou - zemětřesením. V těch šťastnějších obdobích se především stavěly budovy a paláce - Apollónův chrám, Asklépiova svatyně, baziliky, divadlo, ...... v neposlední řadě návštěvy významných osobností. Naposledy myslím dnes - Tomáš. Velká většina ze 24 tis. obyvatel mu nevěnovala pozornost. Tomáš si jich poměrně rozumně také nevšímal, protože svoji pozornost věnoval především Korintskému průplavu. Spojuje Jónské a Krétské moře. Jeho délka je 6343 metrů, šířka na hladině 23 metrů a hloubka 8 metrů. Zářez v krajině má až 60 metrů hluboký a je splavný pro lodě do 10000 BRT. (10 tis. bártů?? to ne!) To jsou už asi pěkně velké bárky. Nádherné dílko vzniklo v letech 1881 - 1893. .: tolik Diderot .....

| nahoru |
.: 14.9.2004 Vnitrozemí Peloponesu

17:33 - "Dnes 75 Km vnitrozemím Peloponesu. Autobus nás vyvezl 1000 m n.m. a přežil to. Tak to byl hodně sjezd. Už je tu pěkný hic. Zítra přesun do dalšího kempu částečně na kole s podporou autobusu. Z Řecka zdraví Tomáš."

 

Ještě že napsal kde je to bychom nevěděli ...... Jinak pěkný cyklistický počinek. Těch 1000 by nahoru bylo ještě hodnotnějších. By se to asi nedalo stihnout. Výpravě už se to překulilo do druhé poloviny. Jo jo - letí to.

.: 15.9.2004 Vnitrozemí Peloponesu II

17:38 - "Návštěva krápníkových jeskyň a pak 55 km vnitrozemím Peloponesu. Část po šotolině. 30°C vedro. Docela záhul. Kemp je v horách 1100 m.n.m. Už začíná být frišno. Bude kosa. T."

| nahoru |
.: 16.9.2004 Vnitrozemí Peloponesu III

18:42 - "Dnes pohodových 55 km. V noci bylo 11° a přes den určitě 30. V autobusu začíná svítit červená kontrolka. Bohužel řidič neví od čeho je, tak uvidíme. Zdravím Tomáš."

 

Konečně pohoda! Jen zase ta technika. Mě by červená kontrolka opravdu znepokojovala. Obdivuji Tomáše v jeho výdrži se stále hlásit a zkoušet znovu a znovu spojení. Nám se ho totiž za celou dobu nepodařilo kontaktovat ani jednou. Nemluvě o zvukovém a obrazovém spojení. Jako podporující sponzor budeme podrobně situaci ohledně technického zabezpečení důkladně rozebírat a pro příští výpravy z toho vyvodíme důsledky!

.: 17.9.2004 K moři

19:35 - "Dnes oddechových 53 km. Sjezd k moři a poslední kemp - u moře. Plno netopýrů a hic.Červená kontrolka zhasla. Zítra návštěva Olympie a pak trajekt domů. Zdraví Tomáš."

 

Zase pohoda? Neuvěřitelné. Asi už jsou všichni unavení. To je ta pravá chvíle začít si vychutnávat svoji převahu - morální a fyzickou - nad ostatními a užívat a zúročovat svoje nahromaděné zkušenosti. Vždyť Tomáš už objel Zeměkouli po rovníku! (tedy obrazně). Nejvyšší čas založit klub?

Co se týče zhasnuté červené kontrolky, není to náhodou tak, že řidič ji vypnul, protože ho rušila? Držíme palce .....

| nahoru |
.: 18.9.2004 Olympie

20:10 - "Dnes již žádné kolo. Dopoledne návštěva Olympie autobusem. Odpoledne koupání a balení. Teď čekáme v Patrasu na trajekt. Odplouvá o půlnoci. Tomáš."

 

Jaké pak balení? Všechno vybavení Tomáš v souladu se sponzorskou smlouvou (a s Danou) zahazuje. Navíc ve "všední" teda cestovní den se balilo pár minut. Dnes to spíš bylo o válení se u moře. Navíc takový zkušený "mořský vlk " má sbaleno raz-dva. (toto není reklama na internetového providera).

.: co Diderot? Nemlčí!! - Olympia je nakladatelství v Praze založené v roce 1954 jako Státní tělovýchovné nakladatelství, pak ještě jeden dlouhý název a konečně v roce 1968 Olympia. Tam Tomáš určitě nebyl. On viděl mykénské od 9. stol př.n.l. kultovní středisko jež bylo od 8. stol. př.n.l. dějištěm Olympijských her zasvěcených Diovi. Tomáš mohl vidět již tradičně zbytky všemožných chrámů zasvěcených právě Diovi nebo nespočet dochovaných soch, jména i popis jsou zbytečné. Tomáš jistě rozvil stánek Dokola.cz a šířil naši slávu na hlavním náměstí, aby ušetřený čas místo zbytečného balení věcí využil následně k ponoření se do vln moře. (zde bledá závist...)

.: 19.9.2004 Cesta domů

18:20 - "Poslední zpráva z cest na moři kdesi u Chorvatska. Počasí dobré, moře klidné. Návrat zítra pozdě večer. Tomáš."

 

Ó, kolik lodních deníků takhle znělo, aby je o pár století později našli potápěči uprostřed potopeného vraku?! V dnešní moderní době nepřipadá v úvahu! Zítra (20.9.) přistanou za kuropění na břehu a autobusem Karosa s vypnutou červenou kontrolkou se dopraví do cílového přístavu - Prahy. Plni zážitků. Někdo zpruzen, jiný nadšen. Někdo vesel, jiný smuten. Všichni pak v pořádku a možná i zdraví

Dost patosu - škoda, ten mi jde. Tome, gratulujeme k návratu  a doufám, že tuhle on-line stránku rozšíříme o Tvoje povídání a fotky.

 

Byl jsi skvělý a za Dokola.cz Ti za to dík.

 
.: 20.9.2004 Cíl

Protože nesmím napsat proč se nemůžeme zúčastnit uvítacího ceremoniálu našeho hrdiny, musím jen slíbit, že informace o příjezdu i o celé cestě naleznete v rozhovoru s Tomášem na domovské stránce Dokola.cz >>>

za Dokola.cz adam

| nahoru |
 
© 2004 Dokola.cz