| Fotky | Naše cesty | Odkazy | Fritz | Dokola |

aktualizace: 06.11.2004


.: Na čem jezdím?  :.

 | další kola >>

 .: Nejen popis kola, ale také užitečné a praktické rady od zkušeného jezdce. Všechny obrázky je možné spatřit ve větším měřítku v naší galerii zde >>>

 .: Možná,že je na čase představit svého „železného oře“. A tak to teď činím.

Něco historie:

Jezdím na kole značky Olpran asi 14 let starém.Značka Olpran,která dnes rezignovala na výrobu kvalitních kol a zásobuje supermarkety,v počátcích vyráběla (montovala) poměrně kvalitní kola.Navíc před oněmi 14-ti lety představa o horském kole byla poněkud jiná než dnes (lepší x horší - námět na diskusi).Kolo tehdy stálo cca 9000 Kčs (ano ano,opravdu Kčs) a výběr byl poměrně snadný – z těch asi tří typů,které byly tehdy na prodej.Bylo vybaveno sadou Shimano Altus C10.

 

Své volby dodnes nelituji.Kolo je „klasické“ konstrukce,neodpružené,rovná horní rámová trubka,lanka vedená spodem a páčkové řazení.

 

 

Popis kola:

Moje kolo má najeto asi 44 000 km a samozřejmě řada věcí je již vyměňovaná.Jezdím denně do práce po Praze + občas nějaká víkendovka a dovolená,většinou po dobrých cestách.Původní je následující:rám,řídítka,vidlice,ložiska řízení,přesmykač,páčky řazení,sedlová trubka,brzdy(typu cantilever).

 

 

Ostatní je již vyměňováno – jednak se jedná o „spotřební“ součásti (řetěz,lanka,brzdové špalíky),jednak o součásti se standardní životností (ráfky,středy,sedmikolečko,trojtác,sedlo apod.).

 

Detailně:

Přední kolo mám druhé – první vydrželo asi 20 000 km.Teď mám střed Shimano Paralax  HB-MC12 (gumové těsnění),dvojitý ráfek a jsem spokojen.

Zadní kolo mám již třetí.Střed je Shimano Paralax  FM-MC18,ořech je pro osmikolečko (pro sedmikolečko se již nedal sehnat) s podložkou,vyrobenou ze starého sedmikolečka.Opět dojitý ráfek.Na tom je nasazeno sedmikolečko – úplně mi stačí,má vyšší životnost než 8-9 kolečka a moje řadicí páčky stejně více neumí..A plášť mám stejný ve předu i vzadu – původně Rubena,dnes přesně stejný Kenda 26x1,95 (dražší a méně kvalitní jak už to tak bývá).

Sedmikolečko mám již asi čtvrté,vydrží většinou tak 3 roky,pak už na něm nový řetěz příliš přeskakuje.

Přehazovačku jsem po původní AltusC10 nahradil jiným kusem AltusC10 (náhodně jsem kdysi sehnal za 390 Kč),potom jsem pokračoval různým kombinováním součástí  těchto dvou kusů.Následovala krátká epizoda s přehazovačkou Acera – zcela se rozviklala po jedné sezóně.Nyní mám Alivio – vypadá celkem slušně,zatím drží,ale také stála asi 1000 Kč.

 

 

Původní nezapouzdřená osa převodníku vydržela asi 2 roky,od té doby používám zapouzdřené osy,jejich životnost bývá odhadem také tak 2 roky.

Trojtác by vydržel možná déle – bohužel mi asi po 6-ti letech praskl prostřední talíř.Funkčně se sice nic nedělo,přesto jsem spíše preventivně sehnal nový.Bohužel pro můj rozsah 48-38-28 zubů se opět dají sehnat pouze „supermarketové“ modely,ale přesto se mi jeho vzhled podařilo vylepšit odstraněním všech plastových částí a navíc se tak dá lépe čistit a zatím vydržel.

 

 

Pedály mám také obyčejné – železné nebo hliníkové,s odrazkami.Moc nevydrží.ale také celkem moc nestojí a tak je lze měnit tak jednou za dva roky.Odrazky většinou rychle opadají,proto je hned na novém pedálu provrtám a přišroubuji.

 

Sedlo mám asi třetí – standardní značky Author a jsem spokojen.Všechna sedla odešla na prasknutí vnitřní plastové konstrukce – inu moje sedlo má co vozit.

 

 

Brzdové páčky odešly asi po 10-ti letech na prasknutí vratné pružiny,myslím,že již měly nárok.Tak mám hliníkové Shimano – na tomto dílu snad není co zkazit.

 

Dodatečné doplňky:

Časem jsem si dokoupil ještě další užitečné díly.Zadní blikačka (standardní SMART s LED diodami na dvě mikrotužkové baterie)(a ještě jednu na batohu),totéž v bílém dopředu a ještě přední světlo (Author 3 x bílá LED,4 x tužková baterie) – a s tím se dá celkem jezdit i v zimě v noci a baterie vdrží deítky hodin.

 

 

Dále rámová brašna Author – ta největší (vejde se vše potřebné) a košík na láhev.

 

 

Blatníky mám klasické naklapávací na horské kolo – moc toho nezachytí,ale jdou rychle sundat,vyčistit a jsou lepší než nic.“Výkony“ zachycuje cyklocomputer,v současnosti Ciclosport CM436M (zaslouží si samostatný článek).Pro větší náklad mám zadní nosič z trubkové oceli a 2 brašny (použitelné i jednotlivě).

 

Spotřební materiál:

Jak jsem se již zmínil,jezdím na pláštích 26 x 1,95,s hrubým vzorkem (lépe z něj opadává bahno a v dešti méně ohazuje) uprostřed s nepřerušovaným pásem (méně drnčí po asfaltu).Bohužel původně tento typ vyráběl český výrobce Rubena,nyní identické pláště vyrábí Kenda a na kvalitě je to znát.Zatímco původní pláště odešly v důsledku přirozeného ojetí vzorku,nové většinou končí na rozpárání se boku.

 

 

Na lancích není co zkazit,za celou dobu jsem měnil jen asi 3.Brzdové špalíky používám nejlevnější („dodavatelem“ je Máj,dnes tuším Tesco?),měním jednou ročně ,nebo i častěji podle potřeby.Vzhledem k tomu,že pár stojí asi 25 Kč zde nemá rozhodně cenu šetřit,a nejen že nové „měkké“ špalíky lépe brzdí,ale navíc i méně odírají ráfek.Rozhodně je dobré je často čistit,osvědčuje se mi jemný drátěný kartáček,původně určený na semišové boty.Duše jsem nikdy detailně nezkoumal,do ráfků jde naštěstí cyklo- i auto-ventilek.Řetěz mám Shimano HG70,jedná z mála věcí,která je i dnes „Made in Japan“,spotřebuji tak 2 ročně.Čistím ve vaničce na čištění řetězu.

 

Co vozím sebou v brašně?:

I o toto sladké tajemství se s vámi podělím.Malá pumpička duopíst s univerzální hlavicí,náhradní duše,lepení v krabičce a univerzální cyklistické nářadí „všechno v jednom“(obsahuje i otvírák na pivo!).Propisku a tužku.A také vozím turistickou mapu okolí Prahy – zvláště se osvědčila letos v Řecku!?!

 

Můj názor:

Bohužel jako mnoho jiných věcí i zde platí,že nové dražší věci bývají zhusta horší než staré.Výrobci se snaží odlišit od ostatních,takže vymýšlejí různé novinky,nekompatibilní se staršími.Řada těchto novinek po několika letech mizí v propadlišti dějin (viz bezdušové pláště,kolo 29 palců a myslím,že tam směřuje i otočné řazení) a způsobuje pouze skřípání zubů při snaze udržovat a opravovat nějaké starší kolo.Postupně jsem nahradil všechny šrouby provedením „imbus“,takže pomocí cestovního nářadí lze opravit prakticky všechno.

 

 

  

  

Tomáš,v Praze   26.10.2004  pro  dokola.cz

 | nahoru |
 
© 2004 Dokola.cz