7.6.2003
Čas
startu stanovený na 11 dopolední, byl příznivý. Vyprovodit nás přišly holky
Průšovi a matka Krejčíková a Láďa. Ta se také postarala o dovoz našich věcí
na místo za což jí patří nehynoucí dík.. Naložení bagáže, kol, úvodní foto a
už jsme frčeli. První desinfekce (nějaké brendy) vždy osazenstvo autobusu
ochromí. Nevím proč. Zdraví je důležité. Seděli jsme v 8. řadě a Tomáš za
námi. Jeho spolucestující se jmenoval Petr.
Nastala
představovačka vedoucích. Zoja vedoucí, Laďa a Vašek cyklovedoucí, kuchař
Karel – jeho postava ne nepodobná kouli zaručovala chutnou stravu a řidiči
Tomáš a …. pardon jméno druhého šoféra jsem už zapomněl. V Plzni byla ještě
jedna nabírací zastávka pro další 4 cestovatele – říkalo se jim pak Plzeňáci
i když pravděpodobně
z Plzně vůbec nebyli.
Nastala
hranice. Příjemných 45 min. při čekání na naše pasy jsme trávili lelkováním.
Času dost, čekalo nás ještě 40 hodin v autobuse. Apropos autobus Karosa LC
956 v bílé byla téměř nová s klimatizací barem, videem, ABS, EDS a telmou
(to je retardér, ne servírka) a poskytovala kvalitní komfort. Pouze jediná
kaňka na kráse, že jediné sedadlo, které nešlo polohovat (asi bylo trochu
zarezlé) bylo to Míli. Na druhou stranu ani těch 10 cm stejně nestačilo
k tomu aby se člověk v noci alespoň trochu pohodlně vyspal.
V Německu
to šlo, chvílemi to vypadalo, že stojíme. To se okolo přehnalo Porshe či
jiný vůz rychlostí blížící se dvoustovce. Pak jsme najednou stáli všichni.
Hodinu a půl. Jednomu řidiči náklaďáku se ve spánku zdálo, že je dřevorubec
a jel se podívat do lesa. Bohužel u toho zablokoval celou dálnici. Ztratil
tenisky a pravděpodobně i život.
Pak už se
mě neptejte. Nějaká ta zastávka na higošku, tma, monotónní zvuk jedoucího
autobusu a pak najednou ráno a to už byla Francie.
8.6. 2003
Protože pro řidiče autobusu
platí v celém světě přísná pravidla, že po 24 hodinách jízdy musí mít 8
hodin přestávku, byla tato naplánovaná ve městě Carcassonne [čti
karkasóne]. V Německu jsme se hodně zdrželi tou zácpou a pak zřejmě
ještě někde v noci, protože do města jsme přijeli poměrně na těsno
v časovém limitu pro řidiče. Vylodili jsme se – kola a věci na celý den -
neb do autobusu nikdo po dobu 8 hodin nesmí a trochu zblblí po 24 hodinách
jízdy v autobuse vyrazili ku hradu.
Hrad jsme obdivovali jen
zvenčí. Chtěli jsme se trochu protáhnout. Vždyť jsme pouze v polovině naší
dlouhé cesty do Portugalska. Myslím, že nemusíme litovat. Okolí
Carcassonne je velmi malebné a cyklisticky přívětivé.
Trasu jsme absolvovali s cyklovedoucím
Vaškem a myslím, že jedinou společnou. Vedla z města po silnici D104
prakticky po rovině až do St. Hilarie [čti jak umíš]. Tam byla
zastávka na prohlídku místního kláštera – měl zavřeno. Občerstvili jsme se
vodou, sušenkami a pokračovali po silnici D110. Ta je zajímavá tím, že
byla zničená v roce 2002 záplavami a je nově opravená z fondů EU. Ta
krása! Trasa měla dvě varianty. Tu dlouhou jsme si nechali na jindy,
protože čas do odjezdu se krátil. Tak jsme společně s „Plzeňáky“ (těm to
nikdo neodpáře) propustili skupinu závodních šílenců, kteří si střihli
poctivých 90 Km. My poměrně piánko [čti pijánko] pokračovali na
místo zvané Abb. De Reiunette [čti jak umíš], kde se měly nacházet
jakési zříceniny. Bohužel byl tam jen hotel a opravený kostel. Po
odpočinku (bylo to na kopci) jsme se vrátili na hlavní a hned zakufrovali,
když se mi nějak nezdálo, že máme odbočit na prašnou cestu, doleva do
prudkého kopce. Jeli jsme rovně, ale po 2 Km jsme to otočili a jeli tou
polňačkou. Dobře jsme udělali. Zdolali jsme kopec, pak se vydali po
hřebeni aby se cesta stočila vlevo a dlouhým krásným sjezdem, kde se občas
vyskytl nějaký ten rygol jsme se dostali na asfaltku, kde to bylo doleva
do vesnice Vilieflooure [čti jak umíš] a dál po D60 na D104 a zpět
do Carcassonne. Do města jsme vjeli trochu jinudy a protože bylo dost času
na prohlídku středu města. Docela to šlo. Pak jen k autobusu na
parkoviště, opláchnutí u kohoutku na WC, nalodění a sbohem Carcassonne.
Vyrazili jsme na Portugalsko. Cyklokompjůtr se nám ten den zastavil na
kulaté číslici 60 Km.
9.6.2003
Noc na palubě autobusu
nebyla opět nic moc. Ráno jsem mžoural do mlhy, která se válela po
naprosto nezáživné krajině. Vlastně Polabí je hezký kraj. Ještě dopoledne
jsme proťali španělsko-portugalskou hranici. Krajina se mávnutím
kouzelného proutku změnila z nevzhledné a vylidněné na téměř malebnou a
plnou lidských obydlí.
Ještě nás čekala zastávka ve
městě Cahves [čti čavéz]. Tam jsme otestovali evropské chování řidičů na
prvním přechodu pro chodce, který byl po ruce. Zrovna jsme se netrefili,
protože jel právě nějaká horká hlava. Málem nám přejel paty, s kvílením
brzd zastavil, vylétl z auta a jal se mlátit místního staršího domorodce,
který mu pravděpodobně zabral poslední volné místo na parkování. Z dalších
věcí, které stály za zmínku byly k vidění řeka s kamennou lávkou, pěkný
římský most a celkově velmi hezké centrum tohoto městečka. Vše absolvováno
pěšky.
Posledních asi 100 Km jsme
jeli už jen po velmi kroutících se silnicích a nakonec autobus zastavil,
kdesi v horách u campu Peneda Geress [čti peněda geréš]. Všichni bili
rádi, že to máme za sebou. Trochu mi pokazilo náladu, že autobus nesměl –
nemohl zajet dovnitř campu. Museli jsme tedy všechny svoje věci odnosit na
místo táboření (cca 150 m z kopce). A také znamenalo jít 150 m do kopce na
místo k autobusu, kde se konala naše první adventurní večeře.
Tam Míla vyrobila drobný
společenský trapásek, když – nevědomky jak jinak – předběhla frontu 40
hladových krků a vrhla se na právě rozdávané nádobí a následně jídlo.
Nikdo se nezmohl ani na slovo. Všichni koukali jako opaření. Jídlo , které
připravil kuchař Karel bylo chutné a bylo ho dost.
Později večer – myslím ve 21
– byla svolána seznamovací schůze. Bohužel se hrála společenská hra,
kterou jsem nazval Zoja, Richard, Věra a jejímiž pravidly vás nebudu
zatěžovat. Dost jsme s Tomášem propadli. Šli jsme raději spát. Následující
den nás čekala první portugalská etapa.
10.6.2003
Tedy den výplaty – tedy
alespoň v naší firmě. Vstávalo se radostně i snídaně byla chutná. Karel
perlil. Snídaně v 8 odjezd v 9. Jeli jsme v celku samostatně. Kdo tam
pojedete, tak prosím vás z kempu doprava. Bylo chladno a zataženo, takže
jsme byli jako doma – chci říci jako na Korsice. Cesta vedla po rovině
podél přehrady a vlastně vedla po staré římské cestě. Její přítomnost
naznačovalo pár obroušených šutrů. Pak se začala zvedat do sedýlka, kde
byla vlastně už bývala celnice na bývalé hranici mezi Portugalskem a
Španělskem. Hm, hezké. Začalo velice drobně pršet. Propukli jsme v téměř
hysterický smích zadesinfikovali a oblékli si pláštěnky. Kus cesty zpět po
stejné trase a pak dokopec s vyhlídkou na další přehradu. V horách jich
mají Portugalci plno. Některé slouží jako zásobárna vody, jiné
k rekreačním účelům. Mraky se vypršely a začalo svítit slunce. Užili jsme
si velice dlouhý sjezd k přehradě kterou jsme předtím uzřeli z vyhlídky.
Po chvilce odpočinku jsme pokračovali tentokrát do kopce směrem do campu.
Přepadla mě totiž náhlá potřeba. Camp se objevil asi po 15 Km. Zatímco
jsem si ulevoval Míla s Tomášem nelenili a zakoupili víno na odpolední
piknik u přehrady. Tam jsme také vzápětí vyrazili.
Hráz přehrady působila
opravdu monumentálně. Bylo tam spousta lidí, rybářů (všude byli cedule
zákaz rybolovu) i jen tak piknikujících se občanů. Portugalci rádi
piknik. Jeho podoba je dost specifická. Jedou autem kam až se dá a dost
možná ještě dál a otevřou kufr u auta vyndají spousty jídla a pití pustí
naplno rádio a piknikují. Až to všechno snědí a vypijou, nasednou a jedou
domů.
My jsme si vybrali místo
s výhledem na hráz a otevřeli láhev růžového Vinho verde [čti viňo verde]
a užívali si slunečních paprsků. Když jsme se vrátili do campu, tachometr
ukazoval ujetých 54 Km.
K večeři bylo uzené
z knedlíky a zelím Všichni si to pochvalovali.
11.6.2003
Po odporném balení stanů a
věcí jsme jako jedni z mála z campu vyrazili kolmo. Užili jsme si cca 15
Km sjezdu k nám již známé přehradě a pak 7 Km ostrého výjezdu. Pak jsme
pokračovali velice pěknou zvlněnou krajinou do místa srazu – města
Guimaraes [čti gujmáreš], kde čekal autobus. Trasa byla pěkná avšak
orientačně dost náročná. Itinerář a mapa si zásadně odporovaly a muselo se
tedy jet podle citu. Všichni to však zvládli proto se mohlo asi v 5 odjet
směr Porto. Ještě k městu Guimaraes [čti gujmáreš]. To bylo opět velice
malebné se spoustou starobylých domů s tzv. azulejoš. To jsou prostě
kachličky. V Portugalsku je zvykem domy obkládat kachličkami tak jako u
nás koupelny. Jako všude ve světě některé obklady jsou vkusné jiné méně. U
nás to k vidění není.
Do Porta jsme dorazili okolo
19. hodiny Camp se nacházel v bývalém parku asi od nějakého zámku.
Důležité bylo, že byl v docházkové vzdálenosti od centra města. To jsme
měli možnost poznat až na druhý den.
K večeři bylo rizoto –
nemusím psát, že excelentní.
Ujeli jsme 76 Km na kole v
celkem slušném horku. Po mracích z předešlého dne nebylo ani památky.
12.6.2003
Vedro bylo už ráno.
K snídani jakási neidentifikovatelná pomazánka. Svoje kola jsme zanechali
v campu a autobusem se vydali k centru, kde jsme měli uzřít to co dělá
Porto Portem – sklepy s vínem. Bohužel z vcelku příjemné okružní jízdy
městem se stal dvouhodinový maratón. Sklepy s portským jsme sice měli na
dohled, jenže k nim jaksi nevedla žádná cesta. Opravdu ne. Posledním
zoufalým pokusem jsme se vrhli jednosměrkou v protisměru a – vyšlo to.
Škoda, že už bylo 11 hodin. Vlétli jsme do sklepů značky Ferreira. Dostali
jsme výklad o historii moku a dále poučení, jaké druhy, že to vlastně
vyrábí. Pak nás nahnali do krámu kde byla ochutnávka a nastalo nákupní
peklo. Jenom my s Mílu jsme utratili 63 €! Za basu vín a skleničky.
Po odložení si nákupu
v autobuse pokračoval program tzv. volný. Aneb dělej si co chceš. Vrhli
jsme se do víru velkoměsta. Naše první kroky směřovali do informačního
centra, které jak jinak v době oběda mělo zavřeno. Ocitalo se na náměstí,
které lze charakterizovat jako „václavák“. Hned vedle byla jedna z mnoha „umakartovek“.
To jsou místní restaurace kam se chodí stravovat domorodci. Umakartovka
proto, že Portugalci nejsou moc nápadití ve výzdobě svých restaurací.
Všude jsou podobné nevzhledné stolečky a židličky pochopitelně umakartové,
na podlaze lino, na stropě osvětlovací tělesa, která být to v Čechách,
pamatují sovětské tanky z 69. Zásadně se nesvítí. Vypadá to, že mají
zavřeno. Oni asi jen šetří proud.
Přestože byla doba oběda
sedělo tam jen pár lidí. Hledali jsme nějaké menu v lidské řeči. Bohužel.
Otočil jsem se směrem k východu, v tom k nám přiskočil jeden ze strávníků
(stálých hostů) a už nás směroval ke stolečku. Tam si nás přebral pan
vrchní a už se (asi) ptal co si dáme a ukazoval jídelní lístek
v portugalštině. Žádný jiný jazyk. Když už to vypadalo zle, že si teda asi
nic nedáme přišla ke slovu pantomima a názorné vysvětlení co která ta
hatmatilka znamená. To vždycky pan vrchní ukázal na položku v menu a pak
na někoho v okolí, kdo zrovna to jídlo jedl. Krásně jsme se domluvili, že
chceme 3x filé s bramborovým salátem a k pití jedno pivo a sklenku vína
s vodou 2x. Bylo to chutné, bylo to lehké, bylo to příjemné.
Přes informační středisko,
kde již mezi tím otevřeli a kde jsme nafasovali plánek města jsme se
vydali k další z nejznámějších památek v Portu a to je k věži. Je odtud
krásný výhled všemi směry. Po cestě vzhůru jsme málem přišli o uši to když
v bezprostřední blízkosti spustila zvonkohra (naštěstí nebila celá) a já
po cestě dolů o koleno, to když jsem se oslepen ostrým sluncem ponořil do
šera věže a přehlédl pár posledních schodů co zbývali do odpočívadla.
Auvajs.! Zase na druhou stranu to bylo naše nejtěžší zranění na celém
zájezdu.
Pak jsme se vydali z kopce
dolů k řece. Ani ne tak pro řeku samotnou, jako spíše že jsme chtěli
vidět zblízka železný most, který spojuje oba břehy (to je blbost, co by
asi tak měl spojovat, že) a který projektoval pan Eifel. Po celém
Portugalsku toho má pan Eifel, nebo jeho žáci více. Po nábřeží jezdí
historická tramvaj z roku 1861 až do ústí řeky, kde se vlévá do
Atlantického oceánu. Možnost se svést jsme využili. Tramvaje jsou opravdu
původní, přesto zdaleka nefungují jen jako turistická atrakce. Vesele s ní
jezdí i místňáci. Všichni se znají a tak si tu čtvrthodinku jízdy krátí
povídáním s posádkou a mezi sebou. Posádku tvoří pan průvodčí, který
kasíruje a na konečné obrací trolej a opěradla sedadel, a dále paní
průvodčí. Ta točí klikou a na konečné bere zpětné zrcátko a přenáší ho na
druhou stranu tramvaje. Ještě jedna zvláštnost. Trať je jednokolejná a
jednotlivé vozy se vyhýbají asi na dvou nebo na třech místech tratě.
Koleje vedou přímo u domů, takže někteří porťané vychází ze svého příbytku
rovnou na tramvajový svršek. V předsíni jim pravděpodobně visí cedulka –
Franko pozor tramvaj! Výjimkou není ani to, že občas musíme stát a čekat
až si někdo vyloží nákup z auta a odnese si ho domů. Auto stojí přímo
v kolejišti. Všichni jsou v pohodě. Celá paráda stojí ½ € - doporučujeme.
Den se začal chýlit ke konci
a tak jsme se vydali směrem k campu. Tento den nebyla zajištěná erární
večeře. Cestou jsme se na můj návrh zastavili v čínské restauraci. Jednak
jsme ochutnali pravou portugalskou čínu, jednak nebyl problém se domluvit,
protože k dispozici byl anglicky hovořící číšník i jídelní lístek. Míla
s Tomášem se sice ušklíbali, ale já si myslím, že to byl dobrý nápad.
Než jsme dorazili do campu
opět nám vyhládlo a tak jsme se při sdělování dojmů z celého dne dorazili
vínem a sýrem. V noci bylo vedro a hluk. Celé Porto je protkané dálnicemi,
které jsou stále plné. Nedalo se spát.
13.6.2003
Po poloprobděné noci mě
nepotěšila snídaně. Ovocný salát. Brrrrr. Dal jsem si suché pečivo.
Jestliže předešlý den bylo vedro, tento den bylo peklo. Z campu jsme
povinně vyráželi v autobusu. Ten směřoval do města Coimba [čti kojmbra].
Byli jsme tam jak jinak na poledne. Bylo k zalknutí. Neskutečné vedro, víc
jak 30 stupňů. Toto město jest univerzitním a tak tam bylo mnoho mladých
lidí a protože město jest také starým bylo tam také mnoho starých budov.
To je všechno. Těšil jsem se až si sedneme na kola a pojedeme – cituji -
údolím řeky s možností koupání. Navíc se rýsovala na obzoru možnost, že
bude pršet a že se ochladí, nebo se alespoň osvěžíme.
Tomáš nás brilantně vyvedl
správným směrem z města a už jsme jeli údolím řeky s možností koupání. Tu
první a jedinou pláž jsme minuli – byla příliš brzo po výjezdu. Pak už
jen jízda do kopce bez kousku stínu – jelo se proti proudu řeky – bez
možnosti se smočit. Řeka tekla asi 40 metrů pod silnicí a na prostoru,
kterým byly řeka a silnice odděleny pěstovali místňáci zeleninu a tak
všechny přístupové cesty byli zavřené. Až asi po 10 km se povedlo sjet
k vodě. Tomáš do toho hned šel. Koupal se i s helmou. Dali jsme také
nějakou sváču v podobě sušenek a vína. Vedro! Když člověk vylezl z vody
byl za tři minuty suchý – nekecám. Nechtělo se nám, ale museli jsme jet
dál. Dokopec, bez stínu. Pak nám došla voda. Pak začali létat havrani ……..
„Údolí smrti ….“.
Součástí měla být i návštěva
jakéhosi přírodního parku. Vůbec jsme se do něj netrefili a nutno říci, že
jsme se o to ani moc nesnažili. Prostě to nešlo. Těsně před koncem
stoupání jsme zastavili u vodního zdroje, kde jeden Portugalec čepoval
barely vody. Načepovali jsme také a na lavičce u studánky tuto vodu
naředili „svařeným“ červeným vínem. Něco tak osvěžujícího jsem ještě
nepil. Zachránilo nás to. Zbytek cesty byl již hračkou. Byl z kopce a ani
špatný název campu v propozicích trasy nám nezabránil ve šťastném dojezdu.
Bylo 19:30 naše tachometry ukazovaly pouhých 47 Km.
Proběhla večeře těstoviny s luncheonem
a šli jsme spát. Ten den byl opravdu hutný.
Dostal jsem za úkol zde
poznamenat, že camp na konci této etapy dle katalogu nazvané údolím řeky
Alva byl nejpěknějším z celého pobytu.
|